دستور العمل اعلام و ثبت مقادیر و وقایع بحرانی در مجتمع خیرین سلامت استان قم

دامنه :

واحد آزمایشگاه ،تصویربرداری و بخش های درمانی بیمارستان

هدف  :  

• ارتقاءایمنی بیماران

• اطلاع رسانی نتایج مقادیر بحرانی آزمایشات و موارد بحرانی تصویربرداری به بخش مورد نظر جهت تصمیم گیری جهت اقدام درمانی اورژانسی

• ایجاد هماهنگی بیشتر بخش های درمانی و واحدهای پاراکلینیک

تعاریف :

• مقادیر بحرانی آزمایشات : شامل نتایج  آزمایشاتی می شود که  نتایج  آنها تهدیدکننده حیات  بیمار است.

• موارد بحرانی تصویربرداری : شامل نتایج  تصویر برداری ،سی تی اسکن و  سونوگرافی می شود که  نتایج  آنها تهدیدکننده حیات  بیمار است.

• کد دوستاره : جهت  تماس سریع وآسان با پزشکان مرکز برای هر فرد که سه رقمی تعریف شده است که با پیش شماره دو ستاره ازطریق تلفن های مرکز امکان ارتباط با ایشان فراهم شده است.

شرح اقدامات :

مقادیر بحرانی آزمایشات

در آزمایشگاه:

1. لیست  مقادیر بحرانی آزمایشات توسط پزشکان ازتخصص های مختلف و مسئول فنی آزمایشگاه تهیه و امضا شده است.

2. لیست تهیه  شده جهت  تصویب به کمیته  اجرایی بیمارستان ارایه شد.

3. لیست مقادیر بحرانی آزمایشات بعداز تصویب به همراه دستورالعمل جهت  اجرا به همه  بخشهای درمانی و آزمایشگاه مرکز ارایه شد یک نسخه از لیست مقادیر بحرانی آزمایشات تهیه شده جهت آگاهی کارکنان آزمایشگاه بر تابلو بخش نصب شده است .

در بیماران بستری:

1. کارکنان آزمایشگاه بلافاصله بعد از انجام تست در صورتی که در محدوده موارد بحرانی بود ، تست را تکرار کرده و از طریق خط تلفن یک طرفه  بخش ، با بخش تماس گرفته وبعد از معرفی خود و پرسیدن نام  پرستار/مامای بخش نتایج  را به ایشان اطلاع  می دهند.

2. درشیفت صبح پس از تایید مسئول فنی  با بخش تماس گرفته شود و میبایست در شیفتهای دیگر پس از اطلاع رسانی به بخش در اولین فرصت و مورد بحرانی به اطلاع ایشان برسانند.

3. کارکنان آزمایشگاه نتایج  آزمایش را به همراه نام پرستار/ ماما و ساعت تماس درفرم مربوطه ثبت می نماید.

4. در صورت صلاحدید پزشک معالج  نمونه آزمایش مجدد به صورت اورژانسی به آزمایشگاه ارسال می نماید و آزمایشگاه نتایج را در زمان مقرر سریعا به بخش اطلاع می دهد.

در بخش های بالینی:

1. مسئولین بخشها بعد از مطالعه لیست مقادیر بحرانی آزمایشات را جهت  آگاهی کارکنان به تابلوی اعلانات  بخش نصب می نماید.

2. پرستار/ماما میبایست از لیست و دستورالعمل مربوطه آگاهی داشته و طبق آن عمل کنند.

3. مسئولین بخشها لیست نام کلیه پزشکان را به همراه شماره تلفن دو ستاره ایشان در تابلو اعلانات بخش نصب می نماید.

4. مسئولین بخشها برنامه پزشکان آنکال و مقیم را ماهانه در تابلو اعلانات بخش نصب می نماید..

5. بعد از تماس آزمایشگاه با بخش پرستار/ماما از طریق تلفن دو ستاره با پزشک معالج  بیمار تماس گرفته و نتایج آزمایش را به اطلاع  ایشان می رساند.

6. پرستار/ماما در صورت عدم پاسخگویی پزشک مراتب را جهت پیگیری به سوپروایزر اطلاع می دهد.

7. پرستار/ماما در صورت پاسخگویی نتایج تماس تلفنی را طبق دستورالعمل اجرای دستورات تلفنی اجرا و در صورت صلاحدید پزشک نمونه مجدد از بیمار تهیه کرده و مجددا به آزمایشگاه ارسال می نماید.

8. پرستار/ماما دستورات تلفنی را سریعا اجرا و در کاردکس بیمار ثبت می نماید.

9. پرستار/ماما نتیجه دستورات تلفنی را طبق دستورالعمل اجرای دستورات تلفنی در پرونده بیمار ثبت و بعد از درج تاریخ و ساعت مهر وامضا می نماید.

10. پرستار / مامای شاهد نیز طبق دستورالعمل اجرای دستورات تلفنی پرونده بیمار را مهر و امضا می نماید.

11. پزشک معالج حداکثر تا  24ساعت مراجعه نموده و دستورات تلفنی را جهت  تایید بعد از درج تاریخ وساعت و مهر و امضا می نماید.

12. منشی بخش تمامی اقدامات انجام شده را در پرونده الکترونیکی بیمار ثبت می نماید.

13. پرستار / مامای بخش موارد تماس را با درج تاریخ وساعت و پیگیری های انجام شده در دفتر مقادیر بحرانی ثبت و مهر و امضا می نماید.

در بیماران سرپایی:

1. کارکنان آزمایشگاه بعد از انجام تست در صورتی که در محدوده موارد بحرانی بود ، تست را تکرار کرده و بلافاصله با بیمار تماس حاصل نموده و اعلام میدارند که در اسرع وقت جهت دریافت جواب و مراجعه به پزشک مراجعه نماید.

2. درشیفت صبح پس از تایید مسئول فنی  با فرد تماس گرفته شود و میبایست در شیفتهای دیگر پس از اطلاع رسانی به فرد در اولین فرصت ، مورد بحرانی رابه اطلاع ایشان برسانند.

3. کارکنان  واحد تصویربرداری میبایست موارد فوق را بعد از اطلاع رسانی به بیمار با درج تاریخ وساعت در دفتر مربوطه ثبت نمایند.

لیست مقادیر بحرانی آزمایشات پیوست می باشد.

مقادیر بحرانی تصویربرداری

در واحد تصویربرداری:

1. لیست  مقادیر بحرانی تصویربرداری توسط پزشکان از تخصص های مختلف و مسئول فنی تصویربرداری تهیه و امضا شده است.

2. لیست تهیه  شده جهت  تصویب به کمیته  اجرایی بیمارستان ارایه شد.

3. لیست مقادیر بحرانی تصویربرداری بعداز تصویب به همراه دستورالعمل جهت  اجرا به همه  بخشهای درمانی و واحد تصویربرداری مرکز ارایه شد یک نسخه از لیست مقادیر بحرانی تصویربرداری تهیه شده جهت آگاهی کارکنان تصویربرداری بر تابلو بخش نصب شده است .

در بیماران بستری:

1. کارکنان واحد تصویربرداری بلافاصله بعد از انجام تست تشخیصی در صورتی که در محدوده موارد بحرانی بود از طریق خط تلفن یک طرفه  بخش ، با بخش تماس گرفته وبعد از معرفی خود و پرسیدن نام  پرستار/مامای بخش نتایج  را به ایشان اطلاع  می دهند.

2. درصورتی که بیمار از اورژانس به بخش تصویربرداری منتقل میگردد کارکنان واحد تصویربرداری تصویربرداری بلافاصله بعد از انجام تست تشخیصی در صورتی که در محدوده موارد بحرانی بود از طریق تلفن دوستاره و یا خط یکطرفه بخش ، با پزشک طب اورژانس تماس گرفته وبعد از معرفی خود و پرسیدن نام  پزشک طب اورژانس نتایج  را به ایشان اطلاع  می دهند.

3. کاربر تصویربرداری نتایج تست تشخیصی را به همراه نام پرستار/ ماما و یا پزشک طب اورژانس و ساعت تماس در دفتر مربوطه ثبت می نماید.

4. در صورت صلاحدید پزشک معالج  واحد تصویربرداری تست تشخیصی را مجدد تکرار می نماید .

در بخش های بالینی :

1. مسئولین بخشها بعد از مطالعه لیست مقادیر بحرانی تصویربرداری را جهت  آگاهی کارکنان به تابلوی اعلانات  بخش نصب می نماید.

2. پرستار/ماما میبایست از لیست و دستورالعمل مربوطه آگاهی داشته و طبق آن عمل کنند.

3. مسئولین بخشها لیست نام کلیه پزشکان را به همراه شماره تلفن دو ستاره ایشان در تابلو اعلانات بخش نصب می نماید.

4. مسئولین بخشها برنامه پزشکان آنکال و کشیک را ماهانه تهیه و در تابلو اعلانات بخش نصب می نماید..

5. بعد از تماس واحد تصویربرداری با بخش ، پرستار/ماما از طریق تلفن دو ستاره با پزشک معالج  بیمار تماس گرفته و نتایج تست تشخیصی را به اطلاع  ایشان می رساند.

6. پرستار/ماما در صورت عدم پاسخگویی پزشک مراتب را جهت پیگیری به سوپروایزر اطلاع می دهد.

7. پرستار/ماما در صورت پاسخگویی نتایج تماس تلفنی را طبق دستورالعمل اجرای دستورات تلفنی اجرا و در صورت صلاحدید پزشک نتست تشخیصی را تکرار می کند.

8. پرستار/ماما دستورات تلفنی را سریعا اجرا و در کاردکس بیمار ثبت می نماید.

9. پرستار/ماما نتیجه دستورات تلفنی را طبق دستورالعمل اجرای دستورات تلفنی در پرونده بیمار ثبت و بعد از درج تاریخ و ساعت مهر وامضا می نماید.

10. پرستار / مامای شاهد نیز طبق دستورالعمل اجرای دستورات تلفنی پرونده بیمار را مهر و امضا می نماید.

11. پزشک معالج  حداکثر تا  24ساعت مراجعه نموده و دستورات تلفنی را جهت  تایید بعد از درج تاریخ و ساعت و مهر و امضا می نماید.

12. منشی بخش تمامی اقدامات انجام شده را در پرونده الکترونیکی بیمار ثبت می نماید.

13. پرستار / مامای بخش موارد تماس را با درج تاریخ و ساعت و پیگیری های انجام شده در دفتر مقادیر بحرانی ثبت و مهر و امضا می نماید

در بیماران سرپایی:

1. کارکنان واحد تصویربرداری بعد از انجام تست تشخیصی در صورتی که در محدوده موارد بحرانی بود ، بلافاصله به بیمار اعلام میدارند که در اسرع وقت به پزشک مراجعه نماید.

2. درشیفت صبح پس از تایید مسئول فنی  با فرد تماس گرفته شود و میبایست در شیفتهای دیگر پس از اطلاع رسانی به فرد در اولین فرصت ، مورد بحرانی رابه اطلاع ایشان برسانند.

3. کارکنان  واحد تصویربرداری میبایست موارد فوق را بعد از اطلاع رسانی به بیمار با درج تاریخ وساعت در دفتر مربوطه ثبت نمایند.

برای دیدن جداول مقادیر بحرانی به لینک زیر مراجعه کنید

  • 1400/10/22 - 11:21
  • 5145
  • زمان مطالعه : کمتر از یک دقیقه
ایمنی بیمار

راهنمای ارزیابی و پیشگیری از زخم فشاری ( معیار برادن)

راهنمای ارزیابی و پیشگیری از زخم فشاری ( معیار برادن) اقدامات مراقبتی و پیشگیری

معیار برادن

ارزیابی برای همه بیماران در بدو ورود به بخش، و در بیماران بستری با ریسک بالای بروز زخم فشاری هر نوبت کاری انجام می‌شود .

برای شناسایی بیماران با ریسک بالا از دستبند زرد استفاده می‌شود.

مقیاس ارزیابی احتمال بروز زخم فشاری  Scale Braden

این مقیاس متشکل از 6 مورد ارزیابی هست که هرکدام در یک ستون بوده و به هرکدام نمره جداگانه‌ای تعلق می‌گیرد . مجموع نمرات 6 جزء

نمره کل محاسبه می‌گردد که می‌توان بر اساس آن میزان ریسک احتمالی بروز زخم فشاری را تعیین کرد.

راهنمای ارزیابی و پیشگیری از زخم فشاری ( معیار برادن)

  • گروه خبری : بهبود کیفیت و ایمنی بیمار
  • کد خبر : 4498