سیاست های کلی مجتمع
با توجه به سیاست های کلی سلامت ابلاغی 18/01/1393 سیاستهای کلی این مجتمع بصورت زیر تدوین و تصویب و ابلاغ می شود
الف) سیاست های عمومی
- ارائه خدمات آموزشی، پژوهشی، بهداشتی، درمانی و توانبخشی سلامت با بهترین کیفیت، مبتنی بر اصول و ارزشهای انسانی- اسلامی و تاکید بر ارتقا کیفیت خدمات ارائه شده به عنوان اساسی ترین محور در ارائه خدمات به بیماران
- تحقق رویکرد سلامت همه جانبه و انسان سالم در همه قوانین، سیاستهای اجرایی و مقررات با رعایت:
- اولویت پیشگیری بر درمان.
- روزآمد نمودن برنامههای بهداشتی و درمانی.
- کاهش مخاطرات و آلودگیهای تهدید کننده سلامت
- اصلاح و تکمیل نظامهای پایش، نظارت و ارزیابی برای صیانت قانونمند از حقوق مردم و بیماران
- تطبیق کلیه فعالیت های بیمارستانی با دستورالعمل ها و بخشنامه های بالادستی شامل سند چشم انداز بیست ساله و نیز دستورالعمل های اعتباربخشی و تحول نظام سلامت ابلاغی از وزارت محترم بهداشت و درمان و معاونت محترم درمان و مشارکت در اجرای برنامه های ملی سلامت
- اولویت بخشی به حقوق بیمار در برنامه ریزی ها و ارتقاء اصول رفتار حرفه ای و اخلاق بالینی و مبارزه با پدیده شوم «زیر میزی» و ممنوع بودن دریافت هر گونه وجه خارج از تعرفه های مصوب و به غیر از شماره حساب بیمارستان
- تمرکز بر تفکر سیستمی و مدیریت مشارکتی و استفاده از اصل مشارکت و جلب رضایت ذینفعان کلیدی
- تلاش در جهت تقویت ارزشهای الهی و معنویات در بیمارستان و تلفیق مقررات شرعی با اصول پزشکی در چارچوب اخلاق پزشکی و رعایت طرح انطباق
- مدیریت بهینه درآمد و هزینه با محوریت افزایش درآمد و کاهش هزینه ها بدون تحمیل هزینه اضافی به بیمار و بهره وری منابع و شفافیت مالی و تلاش در جهت صرفه جویی حداکثری به خصوص در زمینه های انرژی و هزینه های مربوط به حمل و نقل و نظارت ساختارمند بر عملکرد پیمانکاران
- ساماندهی تقاضا و ممانعت از تقاضای القائی و اجازه تجویز صرفاً بر اساس نظام سطحبندی و راهنماهای بالینی، طرح ژنریک و نظام دارویی ملی کشور و سیاستگذاری و نظارت کارآمد بر خرید دارو و تجهیزات پزشکی با هدف حمایت از تولید داخلی
- پیشگیری از وقوع بحران و مدیریت خطر حوادث و بلایا و افزایش آمادگی مقابله با بحران های احتمالی و تلاش در جهت کاهش مخاطرات زیست محیطی و آلودگی های تهدید کننده سلامت
- پیاده سازی استانداردهای اعتباربخشی بیمارستانها و تلاش در جهت حصول بهره وری حداکثری در فرآیندهای روتین و جاری بیمارستان و ارتقا بهره وری فرآیندهای درمانی و خدماتی
- ارتقاء نظام انتخاب، ارزشیابی و تعلیم و تربیت اساتید و دانشجویان و مدیران و تحول در محیطهای علمی متناسب با ارزشهای اسلامی، اخلاق پزشکی و آداب حرفهای
- توسعه کیفی و کمی سطح آموزش و پژوهش دانشجویان و کارآموزان و دستیاران به صورت هدفمند، سلامت محور، مبتنی بر نیازهای جامعه، پاسخگو و عادلانه و با تربیت نیروی انسانی کارآمد، متعهد به اخلاق اسلامی حرفهای و دارای مهارت و شایستگیهای متناسب با نیازهای مناطق مختلف کشور
ب) سیاستهای گیرنده خدمت (بیمار)
- آگاهسازی بیمار از حقوق خود و ارتقا فرهنگ ایمنی بیمار و توجه ویژه به منشور حقوق بیمار
- رعایت حرمت و کرامت انسانی و احترام به ارزشها و عقاید گیرندگان خدمت بدون در نظر گرفتن شرایط اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و قومیت
- رعایت و تاکید بر اصل رازداری و محرمانه بودن اسرار بیمار
- رضایتمندی بیمار به عنوان محور و مهمترین رکن در تمام برنامه ریزی های انجام شده در بیمارستان
ج) سیاستهای پرسنلی (پزشکان، کادر بالین و اداری پشتیبانی)
- توجه به کرامت و منزلت پرسنل و توجه به دغدغه ها و مشکلات و مسائل آنان
- رعایت سلسله مراتب اداری و احترام به مقام مافوق و اجرای ابلاغیه های مقام مافوق توسط کلیه پرسنل
- ارتقا فرهنگ مدیریت خطاهای پزشکی
- ترویج فرهنگ سازمانی گزارش دهی خطا بدون ترس از سرزنش و تنبیه در راستای پیشگیری، پایش و کنترل خطاهای پزشکی
- توانمند سازی علمی و مهارتی کارکنان
- ارتقاء سلامت کارکنان
اداره بهبود کیفیت | مجتمع آموزشی پژوهشی درمانی خیّرین سلامت