الزامات نظام بیمه ای
برای ثبت نسخه الکترونیکی در ابتدا باید نوع آن تعیین شود که شامل موارد زیر است:
نسخه ویزیت
استفاده از این نوع برای موقعی است که فقط نیاز است تا پزشک نسخه ویزیت خود را ثبت کند.
نسخه دارو
این برای موقعی است که پزشک نیاز داشته باشد تا دارویی را هم برای بیمار تجویز کند. در بخش نام دارو، داروهای مورد نیاز را تعیین میکند. با کلیک روی ستاره روبرو، بیشترین داروهای تجویزی برای او نشان داده خواهند شد.
بعد از انتخاب نام دارو، پزشک میتواند تعداد یا همان دوز مصرف و چگونگی مصرف را تعیین کند. البته به صورت پیشفرض، تعداد و نحوه تعیین شدهاند و فقط کافی است تا پزشک با چند کلیک، آنها را تغییر دهد.
نسخه خدمات
در این نسخ، خدماتی که از سمت پزشک برای بیمار ضروری است، انتخاب و در نهایت ثبت میشود.
نسخه پاراکلینیک
این خدمات شامل آزمایشگاه، رادیولوژی، ام آر آی، سی تی اسکن، سونوگرافی، فیزیوتراپی و دیگر موارد خدمات پاراکلینیکی است.
لیست نسخ
در این لیست، تمامی نسخهها و دستوراتی که پزشک تهیه کرده است، قابل مشاهده است.
ضوابط لازم الاجرا توسط دستیاران در خصوص نسخ سرپائی:
ثبت نام پزشکان در سامانه نسخ الکترونیک بیمه های پایه انجام شود.
نامه معرفی پزشکان همراه با مشخصات ایشان به بیمه های پایه ارسال شود
تطبیق مشخصات مراجعه کننده و کارت شناسایی معتبر
بررسی همپوشانی بیمه پایه با سایر بیمه ها در سایت
فقط پزشک دارای مجوز و نظام پزشکی و همچنین مجوز امضای الکترونیک و در صورت ثبت نام در سایت سازمان امکان صدور نسخ الکترونیکی را دارد. همچنین بعد از اخذ نماد الکترونیک است که پزشک میتواند تعرفه ویزیت الکترونیک را دریافت کند.
اگر کد ملی بیمار توسط سایت شناسایی نشد (در صورت درست وارد شدن کد ملی)، بیمار خود باید با مراجعه به سازمان، این مشکل را برطرف کند.
پزشک میتواند در قسمت تاریخچه ارائه، به داروهای تحویل داده به او توسط داروخانه دسترسی داشته باشد.
عدم ارسال گزارش خدماتی چون آندوسکوپی، الکترومیوگرافی، دانسیتومتری، اکو، تست ورزش،اسپیرومتری و مواردی که طی بخشنامه و ضوابط به پزشکان اعلام گشته است موجب کسور نسخه خواهد شد .
در خصوص الزامات بیمه ای پرونده بیماران بستری نیز واحدهای ترخیص و رسیدگی به اسنادپزشکی اقدام به بررسی موارد نامنطبق کرده و ضمن اعلام علل بروز کسورات قوانین و آئین نامه های مربوطه را در اختیار دستیاران قرار می دهند.