کنترل عفونت و بهداشت
مراحل شستشو و ضدعفونی دستگاه های ساکشن
دستورالعمل مراحل شستشو و ضدعفونی دستگاه های ساکش
متن استاتیک شماره 22 موجود نیست
1- رئیس یا مدیر بیمارستان
2- مسئول بهداشت محیط
3- مدیرخدمات پرستاری
4- نماینده واحد خدمات
5- رئیس واحد مهندسی و تاسیسات
6- مسئول تجهیزات پزشکی
7- کارشناس کنترل عفونت
8- سوپروایزر آموزشی
9- کارشناس بهداشت حرفهای (داود کوششی صالح)
1- تدوین برنامه آموزشی کارکنان در زمینه ایمنی و بهداشت حرفه ای
2- تصویب و اجرایی نمودن مداخلات مناسب جهت رفع مشکلات شناسایی شده یا پیش بینی شده
3- نظارت برنحوه کار کارکنان درزمینه ایمنی وبهداشت حرفه ای وتهیه وارائه گزارش
4- طرح مشکلات حفاظتی و بهداشتی در جلسات کمیته وارائه پیشنهادات لازم به رئیس بیمارستان جهت رفع نواقص و سالم سازی محیط کار
5- انعکاس کلیه ایرادات و نواقص حفاظتی و بهداشتی و پیشنهادات لازم جهت رفع آنها به رئیس بیمارستان
6- همکاری وتشریک مساعی با کارشناسان بهداشت محیط و بازرسان کار جهت اجرای مقررات حفاظتی وبهداشت کار
7- توجیه وآشنا سازی کارکنان نسبت به رعایت مقررات وموازین بهداشتی وحفاظتی درمحیط کار
8- همکاری با رئیس بیمارستان در تهیه دستورالعمل های لازم برای انجام کار مطمئن , سالم و بدون خطر و همچنین استفاده صحیح از لوازم و تجهیزات بهداشتی در محیط کار
9- پیشنهاد به رئیس بیمارستان جهت تشویق کار کنانی که در امر حفاظت فنی و بهداشت کار علاقه و جدیت دارند .
10- پیگیری لازم به منظور تهیه وارسال صورتجلسات کمیته و همچنین فرمها ی مربوط به حوادث وبیماریها ی ناشی از کار به ارگان های ذیربط
11- پیگیری لازم در انجام معاینات قبل از استخدام و معاینات ادواری بمنظور پیشگیری از ابتلاء شاغلین به بیماریهای ناشی از کار و ارائه نتایج حاصله به مرکز بهداشت مربوطه .
12- اعلام موارد مشکوک به بیماریهای شغلی از طریق رئیس بیمارستان به معاونت مربوطه و همکاری در تعیین شغل مناسب برای کارکنانی که به تشخیص شورای پزشکی به بیماریهای شغلی مبتلا شده و یا در معرض ابتلاء به آنها قرار دارند ( موضوع تبصره 1 ماده 92 قانون کار )
13- جمع آوری آمار و اطلاعات مربوطه از نقطه نظر مسائل حفاظتی و بهداشتی و تنظیم و تکمیل فرم صورت نواقص موجود در بیمارستان .
14- بازدید و معاینه ابزار کار , وسایل حفاظتی و بهداشتی در محیط کار و نظارت بر حسن استفاده از آن
15- ثبت آمار حوادث و بیماریهای ناشی از کار و تجزیه و تحلیل یافته ها .
16- نظارت بر ترسیم نمودار میزان حوادث و بیماریهای شغلی و همچنین نصب پوستر های آموزشی بهداشی و حفاظتی در محیط کار .
17- اعلام کانونهای ایجاد خطرات حفاظتی و بهداشتی در بیمارستان.
18- نظارت بر نظم و ترتیب و چیدمان وسایل و تجهیزات وابزار کاربنحو صحیح وایمن و همچنین تطابق صحیح کار و شاغل در محیط کار .
19- تعیین خط مشی روشن و منطبق با موازین حفاظتی و بهداشتی بر حسب شرایط اختصاصی هر بیمارستان جهت حفظ و ارتقاء سطح بهداشت و ایمنی محیط کار و پیشگیری از ایجاد حوادث احتمالی و بیماریهای شغلی .
20- تهیه و تصویب و صدور دستوالعمل های اجرائی بهداشت و حفاظتی جهت اعمال در داخل بیمارستان در مورد پیشگیری از ایجاد عوارض و بیماریهای ناشی از عوامل فیزکی , مکانیکی , شیمیایی , ارگو نومیکی , بیولوژیکی و روانی محیط کار .
21- تدوین بر نامه جامع عملیاتی با همکاری اعضاء و تصویب کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار و اجرای آن مطابق جدول زمان بندی .
22- تدوین رویه اجرایی نیاز سنجی , آموزش و سنجش اثر بخشی آموزش بهداشت حرفه ای و ایمنی و تصویب آن در کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار سپس تهیه واجرای بر نامه آموزشی بر اساس این رویه .
23- شناسائی , تعیین اهداف و اندازه گیر ی عوامل زیان آور محیط کار جهت استفاده از خدمات شرکت های بهداشت حرفه ای و مشاورین ایمنی قبل از اقدام به اندازه گیر عوامل زیان آور.
24- نظارت بر نحوه اندازه گیری عوامل زیان آور ارائه نتایج اندازه گیری بهمراه ارزیاب مسئول بهداشت محیط به مرکز بهداشت قبل از انجام معاینات .
25- تهیه و نتظیم شناسنامه شغلی بیمارستان مطابق فرم مربوطه و انجام معاینات سلامت شغلی ( معاینات قبل از استخدام در بدو شروع بکار- دوره ای حد اقل سالی یکبار ) برای کلیه شاغلین که در معرض بروز بیماریهای ناشی از کار قرار دارند . براساس ماده 92 قانون کار جمهوری اسلامی ایران توسط مراکز مجاز .
26- تدوین رویه اجرایی تهیه , تحویل , آموزش و نظارت بر وسایل حفاظت فردی , تصویب آن در کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار و استقرار و بروز نگهداشتن آن
27- تدوین رویه اجرایی شناسایی خطرات وارزیابی ریسک و تصویب آن در کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار سپس انجام شناسایی خطرات , ارزیابی و کنترل ریسک
28- تهیه و ترجمه MSDS تمامی ترکیبات و موادشیمیایی موجود در بیمارستان و تصویب آن در کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار , آموزش و ابلاغ آن به کار کنان مربوطه .
29- همکاری در تدوین رویه اجرایی آمادگی و مدیریت واکنش در شرایط اضطراری و تصویب آن در کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار .
30- همکاری در بر نامه , اجراو نظارت بر تولید , جمع آوری , نگهداری بر خطر سازی , انتقال و دفع پسماند ه های مطابق قانون مدیریت پسماند ها و آئین نامه های مر بوطه .
31- همکاری در بر نامه ریزی , اجرا و نظارت بر بهداشت پرتو ها دربیمارستان مطابق قانون و آئین نامه های مربوطه
برگزاری جلسات
یکبار در ماه
منبع:
- کتاب استاندارهای اعتبار بخشی بیمارستان در ایران
- دستورالعملها و مصوبات وزارت بهداشت درمان و آموزشی پزشکی
دستورالعمل مراحل شستشو و ضدعفونی دستگاه های ساکش
نظر دهید