کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار

کمیته های حفاظت فنی و بهداشت کار مجتمع آموزشی پژوهشی درمانی خیؤین سلامت استان قم

ترکیب اعضاء

1-     رئیس یا مدیر بیمارستان

2-     مسئول بهداشت محیط 

3-     مدیرخدمات پرستاری

4-     نماینده واحد خدمات

5-     رئیس واحد مهندسی و تاسیسات

6-     مسئول تجهیزات پزشکی

7-     کارشناس کنترل عفونت

8-     سوپروایزر آموزشی

9-    کارشناس بهداشت حرفه‌ای (داود کوششی صالح)

دستور کار اهداف و وظایف

1-     تدوین برنامه آموزشی کارکنان در زمینه ایمنی و بهداشت حرفه ای

2-     تصویب و اجرایی نمودن مداخلات مناسب جهت رفع مشکلات شناسایی شده یا پیش بینی شده

3-     نظارت برنحوه کار کارکنان درزمینه ایمنی وبهداشت حرفه ای وتهیه وارائه گزارش

4-     طرح مشکلات حفاظتی و بهداشتی در جلسات کمیته وارائه پیشنهادات لازم به رئیس بیمارستان جهت رفع نواقص و سالم سازی محیط کار

5-     انعکاس کلیه ایرادات و نواقص حفاظتی و بهداشتی و پیشنهادات لازم جهت رفع آنها به رئیس بیمارستان

6-     همکاری وتشریک مساعی با کارشناسان بهداشت محیط و بازرسان کار جهت اجرای مقررات حفاظتی وبهداشت کار

7-     توجیه وآشنا سازی کارکنان نسبت به رعایت مقررات وموازین بهداشتی وحفاظتی درمحیط کار

8-     همکاری با رئیس بیمارستان در تهیه دستورالعمل های لازم برای انجام کار مطمئن , سالم و بدون خطر و همچنین استفاده صحیح از لوازم و تجهیزات بهداشتی در محیط کار

9-     پیشنهاد به رئیس بیمارستان جهت تشویق کار کنانی که در امر حفاظت فنی و بهداشت کار علاقه و جدیت دارند .

10- پیگیری لازم  به منظور تهیه وارسال صورتجلسات کمیته و همچنین فرمها ی مربوط به حوادث وبیماریها ی ناشی از کار به ارگان های ذیربط

11- پیگیری لازم در انجام معاینات قبل از استخدام و معاینات ادواری بمنظور پیشگیری از ابتلاء شاغلین به بیماریهای ناشی از کار و ارائه نتایج حاصله به مرکز بهداشت مربوطه .

12- اعلام موارد مشکوک به بیماریهای شغلی از طریق رئیس بیمارستان به معاونت مربوطه و همکاری در تعیین شغل مناسب برای کارکنانی که به تشخیص شورای پزشکی به بیماریهای شغلی مبتلا شده و یا در معرض ابتلاء به آنها قرار دارند ( موضوع تبصره 1 ماده 92 قانون کار )

13- جمع آوری آمار و اطلاعات مربوطه از نقطه نظر مسائل حفاظتی و بهداشتی و تنظیم و تکمیل فرم صورت نواقص موجود در بیمارستان .

14- بازدید و معاینه ابزار کار , وسایل حفاظتی و بهداشتی در محیط کار و نظارت بر حسن استفاده از آن

15- ثبت آمار حوادث و بیماریهای ناشی از کار و تجزیه و تحلیل یافته ها .

16- نظارت بر ترسیم نمودار میزان حوادث و بیماریهای شغلی و همچنین نصب پوستر های آموزشی بهداشی و حفاظتی در محیط کار .

17- اعلام کانونهای ایجاد خطرات حفاظتی و بهداشتی در بیمارستان.

18- نظارت بر نظم و ترتیب و چیدمان وسایل و تجهیزات وابزار کاربنحو صحیح وایمن و همچنین تطابق صحیح کار و شاغل در محیط کار .

19- تعیین خط مشی روشن و منطبق با موازین حفاظتی و بهداشتی بر حسب شرایط اختصاصی هر بیمارستان جهت حفظ و ارتقاء سطح بهداشت و ایمنی محیط کار و پیشگیری از ایجاد حوادث احتمالی و بیماریهای شغلی .

20- تهیه و تصویب و صدور دستوالعمل های اجرائی بهداشت و حفاظتی جهت اعمال در داخل بیمارستان در مورد پیشگیری از ایجاد عوارض و بیماریهای ناشی از عوامل فیزکی , مکانیکی , شیمیایی , ارگو نومیکی , بیولوژیکی و روانی محیط کار .

21- تدوین بر نامه جامع عملیاتی با همکاری اعضاء و تصویب کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار و اجرای آن مطابق جدول زمان بندی .

22- تدوین رویه اجرایی نیاز سنجی , آموزش و سنجش اثر بخشی آموزش بهداشت حرفه ای و ایمنی و تصویب آن در کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار سپس تهیه واجرای بر نامه آموزشی بر اساس این رویه .

23- شناسائی , تعیین اهداف و اندازه گیر ی عوامل زیان آور محیط کار جهت استفاده از خدمات شرکت های بهداشت حرفه ای و مشاورین ایمنی قبل از اقدام به اندازه گیر عوامل زیان آور.

24- نظارت بر نحوه اندازه گیری عوامل زیان آور ارائه نتایج اندازه گیری بهمراه ارزیاب مسئول بهداشت محیط به مرکز بهداشت قبل از انجام معاینات .

25- تهیه و نتظیم شناسنامه شغلی بیمارستان مطابق فرم مربوطه و انجام معاینات سلامت شغلی ( معاینات قبل از استخدام در بدو شروع بکار- دوره ای حد اقل سالی یکبار ) برای کلیه شاغلین که در معرض بروز بیماریهای ناشی از کار قرار دارند . براساس ماده 92 قانون کار جمهوری اسلامی ایران توسط مراکز مجاز .

26- تدوین رویه اجرایی تهیه , تحویل , آموزش و نظارت بر وسایل حفاظت فردی , تصویب آن در کمیته حفاظت فنی و بهداشت  کار و استقرار و بروز نگهداشتن آن

27- تدوین رویه اجرایی شناسایی خطرات وارزیابی ریسک و تصویب آن در کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار سپس انجام شناسایی خطرات , ارزیابی و کنترل ریسک

28- تهیه و ترجمه MSDS تمامی ترکیبات و موادشیمیایی موجود در بیمارستان و تصویب آن در کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار , آموزش و ابلاغ آن به کار کنان مربوطه .

29- همکاری در تدوین رویه اجرایی آمادگی و مدیریت واکنش در شرایط اضطراری و تصویب آن در کمیته حفاظت فنی و بهداشت کار .

30- همکاری در بر نامه , اجراو نظارت بر تولید , جمع آوری , نگهداری بر خطر سازی , انتقال و دفع پسماند ه های مطابق قانون مدیریت پسماند ها و آئین نامه های مر بوطه .

31- همکاری در بر نامه ریزی , اجرا و نظارت بر بهداشت پرتو ها دربیمارستان مطابق قانون و آئین نامه های مربوطه

برگزاری جلسات

یکبار در ماه

منبع:

-         کتاب استاندارهای اعتبار بخشی بیمارستان در ایران

-         دستورالعملها و مصوبات وزارت بهداشت درمان و آموزشی پزشکی


کمیته های بیمارستانی...


 

  • 1401/04/11 - 09:01
  • 3229
  • زمان مطالعه : کمتر از یک دقیقه
کنترل عفونت

دستورالعمل استریلیزاسیون

دستورالعمل استریلیزاسیون واحد کنترل عفونت مجتمع آموزشی پژوهشی درمانی خیّرین سلامت استان قم

دستورالعمل استریلیزاسیون

دستورالعمل استریلیزاسیون

خدمات استریلیزاسیون شامل کلیه فرآیندهایی می باشد که به واسطه آن کلیه اقلام، لوازم و تجهیزات که به منظور ارائه خدمات تشخیصی و درمانی، در تماس مستقیم با نقاط استریل یا مخاطی بدن بیمار قرار می گیرند، از وجود تما می میکروارگانیسمها پاک  می شوند. جامع ترین خدمات استریل در بیمارستان در بخش استریل مرکزی ارائه می شود. این بخش مسئولیت خطیری در قبال صحیح بودن، کارآمد بودن و ایمن بودن لوازم و ابزارهای استریل، به ویژه لوازم جراحی دارد. توصیه شده که بخش استریلیزاسیون شامل مشخصات ذیل باشد:

ادامه مطلب.....

  • گروه خبری : کنترل عفونت
  • کد خبر : 9466