معرفی دفتر خدمات پرستاری

بیمارستان، مرکزی برای درمان بیماران است و بیمار بدون طبابت یک پزشک مجرب به نتیجۀ درمانی مطلوب دست نخواهد یافت ولیکن باتوجه به حضور مقطعی و محدود هر پزشک بر بالین بیمار خود و لزوم ادامه درمان توسط پرستاران بیمارستان ، در حقیقت میتوان گفت پزشکان میهمانان ذی نفوذ بیمارستانند  و جامعۀ پرستاری هر بیمارستان ، بیشترین حجم عملیات درمانی را در این رابطه بعهده دارند. از نگاهی دیگر پرستاران بعنوان مراقبان و همراهان اصلی بیماردر تمام طول شبانه روز ، قانونآ موظف به تحویل بیماران در پایان هر شیفت به یکدیگر می باشند ، پس میتوان جامعۀ پرستاری هر بیمارستان را به نوعی صاحب اصلی و قیم کل بیماران یک بیمارستان نامید . مترون بیمارستان به عنوان مسئول جامعۀ پرستاران هر بیمارستان ، بدون شک از ارکان اصلی ادارۀ علمی و تخصصی هر بیمارستان است. میزان معلومات تخصصی، تجربیات علمی و تجربی ، تسلط معنوی و استادانه بر پرستاران و به ویژه سوپر وایزرها، آگاهی واشراف بر روابط سازمانی و ضوابط اجرایی و . . . همگی باعث گردیده تا مترون یک بیمارستان نقش اساسی دربالا بردن کیفیت درمان را بعهده داشته باشد. پرستاری : حرفه ای است تخصصی با نقش های چندگانه و دارای وظایف عمومی و اختصاصی . هدف پرستار ارائه خدمات پرستاری به بیماران و افراد نیازمند مراقبت ، در طیف سلامت به جهت تامین ، حفظ و ارتقاء سطح سلامت و رفاه اجتمــــــــــاعی می باشد . دفتر پرستاری : مرکز برنامه ریزی ، سازماندهی ، کنترل و هماهنگی فعالیت های پرستاری است و مسؤولیت هماهنگی بخش مراقبت و درمان با سایر واحدها از قبیل پزشکی ، پاراکلینیکی و  ….را بر عهده دارد . اداره واحد مدیریت خدمات پرستاری بر عهده مدیر خدمات پرستاری می باشد که با تکیه بر رعایت منشور حقوق مددجو مبتنی بر فرآیند  پرستاری و استانداردهای مراقبتی بر شرح وظایف پرسنل پرستاری ، هوشبری و اتاق عمل نظارت دارد و با برنامه ریزی در زمینه های ارتقاء کیفی به بهبود  مستمر فعالیت های ارائه خدمات مددجویان می پردازد . مترون بیمارستان علاوه بر شیفتهای موظف صبح، در ساعات مختلف شبانه روز نیز در بیمارستان حضور یافته و بدین ترتیب در جریان اتفاقات روزمره پرستاری قرار می گیرد. در مجموعه دفتر پرستاری سوپروایزر آموزشی، سوپروایزر بالینی، کارشناس کنترل عفونت و مسؤولین محترم بخش ها یاریگر مدیر خدمات پرستاری جهت دستیابی به اهداف و خط مشی های تعیین شده می باشند.


معاونت درمان | مجتمع آموزشی پژوهشی درمانی خیّرین سلامت


 

  • 1403/11/20 - 12:34
  • 2843
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
زایمان بی درد

دوره‌های آموزشی ویژه مادران باردار، زایمان بی درد

توسعه خدمات زایمان بدون درد در مجتمع آموزشی پژوهشی درمانی خیّرین سلامت در راستای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت

00:00
00:00
دانلود
توسعه خدمات زایمان بدون درد در راستای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت  
 
در راستای اجرای بند "چ" ماده ۵۰ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، توسعه خدمات زایمان بدون درد به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی حوزه سلامت مادران باردار در دستور کار قرار گرفته است. این اقدام با هدف کاهش درد و استرس ناشی از زایمان و ارتقای کیفیت خدمات بهداشتی به مادران انجام می‌شود.  
 
یکی از برنامه‌های کلیدی در این زمینه، برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه مادران باردار است. در این دوره‌ها، مادران با فرایند زایمان و انواع روش‌های زایمان بدون درد آشنا می‌شوند. این آموزش‌ها با حضور کارشناسان مجرب بیهوشی و در کنار کلاس‌های آموزش زایمان فیزیولوژیک، در مجتمع خیرین سلامت ارائه می‌گردد.  
 
هدف از این آموزش‌ها، افزایش آگاهی مادران باردار و توانمندسازی آنان برای انتخاب روش‌های زایمانی مناسب و کم‌تهاجم است. این اقدام گامی مهم در جهت تحقق اهداف قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و بهبود شاخص‌های سلامت مادر و نوزاد به شمار می‌رود.  
 
مسئولان بهداشتی تاکید کرده‌اند که توسعه این خدمات نه تنها به کاهش درد و اضطراب مادران کمک می‌کند، بلکه نقش موثری در افزایش رضایتمندی خانواده‌ها و تشویق به فرزندآوری خواهد داشت. انتظار می‌رود با تداوم این برنامه‌ها، شاهد ارتقای کیفیت خدمات زایمان در سراسر کشور باشیم.
  • گروه خبری : گروه های مطالب,اخبار، اطلاعیه ها و مناسبتهای مرکز,آموزش به بیمار
  • کد خبر : 34389