اهداف استراتژیک مجتمع آموزشی پژوهشی درمانی خیّرین سلامت استان قم
امروزه اکثر سازمان ها سعی دارند تا با استفاده از برنامه ریزی استراتژیک و تدوین استراتژی های مناسب دور نمایی از آینده را ترسیم کنند. استراتژی را می توان راه و روش تحقق مأموریت سازمان تلقی نمود به گونه ای که از این راه سازمان عوامل خارجی( فرصت ها و تهدیدها ) و عوامل داخلی( قوت ها و ضعف ها) را بررسی و شناسایی کرده و از قوت ها ی داخلی و فرصت های خارجی به درستی بهره برداری نموده و از تهدیدها ی خارجی نیز بپر هیزد.
در بررسی استراتژیها درباره انتخاب استراتژی هایی بحث می شود که می توان بدان وسیله به بهترین شکل ممکن مأموریت سازمان را تحقق بخشید. توجه همزمان به مأموریت سازمان و استراتژی ها و بررسی اطلاعات داخلی و خارجی سازمان مبنایی به دست می دهد که میتوان بر اساس آن استراتژی های قابل اجرا را شناسایی و مورد ارزیابی قرار داد. استراتژیها باعث می شوند که سازمان با طی مراحل تدریجی از حالت کنونی خود پا را فراتر گذاشته و به جایگاه مورد نظر در آینده دست یابد.
ضرورت تدوین برنامه ریزی استراتژیک بیمارستان:
با توجه به اینکه بیمارستان نکویی هدایتی فرقانی یکی از بیمارستان های بزرگ قم محسوب می شود و به دلیل اهمیت خاصی که در تأمین سلامتی و درمان دارد لازم است که از شیوه های مدیریت علمی برای بهبود مستمر خدمات و جلب رضایت مشتریان خود بهره گیرد. یکی از این موضوعات مدیریتی تدوین برنامه ریزی استراتژیک است که سمت و سوی سازمان را جهت داده و بیمارستان را در مسیر اصلی خود هدایت می کند. از طرفی در ارزشیابی نوین بیمارستانها که با عنوان اعتباربخشی و توجه به کیفیت خدمات و رضایت مشتریان مطرح است داشتن برنامه ریزی استراتژیک مبنای اصلی اخذ امتیاز برای بیمارستان محسوب می شود. لذا جهت حفظ منافع مشتریان بیمارستان به خصوص کارکنان که زحمت زیادی برای ارائه خدمات مطلوب به بیماران متحمل می شوند در صورت نداشتن برنامه ریزی استراتژیک و اخذ امتیاز پایین در انگیزش و عملکرد آنان نیز تأثیر منفی برجای می گذارد.
ریاست | مجتمع آموزشی پژوهشی درمانی خیّرین سلامت
اهداف استراتژیک و ذینفعان کلیدی در سال 1403
ذینفعان کلیدی
|
اهداف استراتژیک
|
سازمانهای همکار
|
پیمانکاران
|
افراد جامعه
|
پزشکان
|
کارکنان
|
بیماران
|
سیاست اصلی
|
اهداف کلان
|
ردیف
|
*
|
*
|
*
|
*
|
*
|
*
|
افزایش ضریب ایمنی کارکنان و بیماران تا سطح استاندارهای کشوری
|
ارتقاء ایمنی بیماران و کارکنان
|
1
|
|
|
*
|
*
|
|
*
|
کاهش میزان خطاهای دارویی، درمانی و تشخیصی به حداقل ممکن
|
*
|
*
|
*
|
*
|
*
|
*
|
کنترل عوارض و عفونتهای بیمارستانی تا حداقل ممکن
|
*
|
*
|
*
|
*
|
*
|
*
|
توسعه بهره برداری از تجهیزات پزشکی
و تشخیصی با تکنولوژی روز دنیا
|
ارتقاء مستمر کیفیت خدمات تشخیصی و درمانی
|
2
|
*
|
|
*
|
*
|
*
|
*
|
توسعه تخصص ها و خدمات تخصصی به بیماران
|
*
|
|
*
|
*
|
*
|
*
|
توسعه گروه های آموزشی وپژوهشی
|
ارتقاء جایگاه علمی آموزشی و پژوهشی
|
3
|
*
|
|
*
|
*
|
*
|
*
|
بهبود زیرساخت های آموزشی پژوهشی وترغیب کارکنان جهت فعالیت های آموزشی و پژوهشی
|
*
|
*
|
*
|
*
|
*
|
*
|
بهبود زیرساخت ها و فضای فیزیکی مرکز
|
ارتقاء سطح رضایتمندی بیماران و کارکنان
|
4
|
|
*
|
*
|
|
|
*
|
ارتقاء و توسعه موثر خدمات هتلینگ به گیرندگان خدمت
|
|
*
|
*
|
*
|
*
|
*
|
بهبود فضای سبز در مرکز
|
|
|
*
|
*
|
|
*
|
ارتقاء استانداردهای بلوک زایمان
|
ترویج زایمان طبیعی و تغذیه با شیر مادر
|
5
|
*
|
|
*
|
*
|
*
|
*
|
اجرای تسهیلات لازم جهت کاهش عوارض و مرگ و میر مادران
|
حفظ و ارتقای سلامت مادران به عنوان یک اقدام جهانی
|
6
|
*
|
*
|
*
|
*
|
*
|
*
|
بهبود سطح سلامت جامعه ، با جلب مشارکت آنان جهت مقابله با بحران
|
ارتقاء سطح سلامت در مواجهه با بحران
|
7
|