کمیته بهداشت محیط

کمیته های بهداشت محیط مجتمع آموزشی پژوهشی درمانی خیؤین سلامت استان قم - سعید اسپنانی

ترکیب اعضاء

1-     رئیس یا مدیر بیمارستان

2-     مسئول بهداشت محیط

3-     یک نفر متخصص عفونی یا داخلی

4-     نماینده واحد خدمات 

5-     نماینده بخش CSR 

6-     رئیس بخش تغذیه

7-     مسئول تدارکات بیمارستان

8-     رئیس واحد مهندسی و تاسیسات

9-     کارشناس کنترل عفونت

10- مدیر خدمات پرستاری

11- کارشناس بهداشت حرفه‌ای

دستورکاراهداف و وظایف

1-     نظارت بر بهداشت محیط بیمارستان

2-     نظارت بر بهداشت فردی و نظافت کارکنان

3-     نظارت بر ضدعفونی صحیح محیط بیمارستان طبق استانداردهای ملی و بین المللی

4-     نظارت بر امحاء و دفع صحیح البسه و وسایل آلوده بیماران

5-     نظارت بر نحوه جداسازی و دفع بهداشتی زباله های بیمارستانی به ویژه زباله های عفونی

6-     آموزش بهداشت و آموزش نحوه دفع بهداشتی زباله ها

7-     نظارت بر تفکیک البسه عفونی از غیرعفونی جهت شستشو

8-     نظارت برنحوه استفاده صحیح وبه مقدار مجاز از مواد مجاز ضد عفونی کننده و شوینده توسط پرسنل مربوطه و ارائه آموزش های لازم به آنها

9-     آموزش کارکنان درحیطه بهداشت محیط

10- برنامه ریزی برای انجام معاینات دوره ای و تهیه کارت سلامت برای کارکنان بخش تغذیه

11- بررسی میزان مواد غذایی مورد نیاز بیمارستان از لحاظ کمی و کیفی برای مدت یکماه

12- تهیه برنامه منسجم برای تهیه مواد اولیه غذایی با غذاهای آماده از منابع مطمئن با رعایت اصول بهداشتی

13- نظارت مستمر بر نحوه تهیه ، آماده سازی، پخت، نگهداری، انتقال و توزیع مواد غذایی در بیمارستان

14- نظارت بر تهیه برنامه غذایی روزانه بیماران وغذای رژیمی بیماران خاص وتغذیه وریدی بیماران

15- ارزیابی رضایت بیماران از کیفیت غذا

16- پیشنهاد درجهت تهیه غذای سالم ومناسب برای پرسنل

17- نظلرت برتعویض یه موقع وسایل پخت ، ظروف مستعمل وغیربهداشتی

18- انجام مشاوره تغذیه جهت بیماران بستری وارائه پیشنهادات به مسئول بخش وپزشک معالج

برگزاری جلسات

یکباردر  ماه

منبع:

-         کتاب استاندارهای اعتبار بخشی بیمارستان در ایران

دستورالعملها و مصوبات وزارت بهداشت درمان و آموزشی پزشکی


کمیته های بیمارستانی...


 

  • 1401/04/11 - 10:46
  • 4045
  • زمان مطالعه : کمتر از یک دقیقه
کنترل عفونت

دستورالعمل شستشو و ضدعفونی و مراقبت از تجهیزات آندوسکوپی

اصول کنترل عفونت در واحدهای آندوسکوپی و برونکوسکوپی و اتاق عمل

دستورالعمل شستشو و ضدعفونی و مراقبات از تجهیزات آندوسکوپی

طبق قانون احتیاطات استاندارد، همه بیماران باید به‌عنوان منبع عفونت در نظر گرفته شوند. لذا تمام آندوسکوپ ها و تجهیزات جانبی آن‌ها باید قبل از استفاده برای بیمار بعدی کاملاً تمیز و عاری از میکروب شوند.

کارکنان واحد آندوسکوپی باید به‌طور کامل درزمینهٔ آماده‌سازی آندوسکوپ آموزش ببینند تا از انتقال میکروارگانیسم‌ها به بیمار و خودشان جلوگیری نمایند.

این آموزش شامل مراحل مختلف آماده‌سازی آندوسکوپ، رقیق‌سازی و استفاده از محلول‌های شیمیایی و نکات ایمنی مربوط به آن، بهداشت دست و وسایل حفاظت فردی است.

اطلاعات مربوط به هر بار آندوسکوپی مثل اسم بیمار، تاریخ و ساعت آندوسکوپی، نوع پورسیژر انجام‌شده، نام پزشک و شماره سریال آندوسکوپ باید در دفتر مخصوص یادداشت شود.

 

ادامه مطلب.....

  • گروه خبری : کنترل عفونت
  • کد خبر : 14606