نحوه گزارش دهی خطاهای پزشکی بدون ترس از سرزنش و تنبیه

مجتمع خیرین سلامت


دامنه :

کلیه بخش های درمانی و پاراکلینیک

هدف :
شناسایی خطاهای پزشکی و ارائه راهکار جهت کاهش خطاهای پزشکی و ایجاد موانع جهت مهار خطاهای پزشکی
تعاریف :
خطاهای پزشکی:خطاهای پزشکی یا  Medical Malpracticeعبارت است از تمامی نقائص رفتار حرفه ای پزشکان و کادردرمانی
مسئولیت و اختیارات :
مسئول فنی ، مسئول ایمنی،  هماهنگ کننده ایمنی بیمار
شیوه انجام کار : (چه فعالیتی، چه زمانی در چه محلی و توسط چه کسی انجام می شود.)   
1- به کلیه کارکنان بالاخص پرسنل جدیدالورود نحوه گزارش دهی آموزش داده می شود .
2- محل های نصب صندوق گزارش خطا اطلاع رسانی می شود.(آنلاین)
3- کارشناس هماهنگ کننده ایمنی کلیه خطاهای  گزارش شده  از صندوقها ، بصورت دستی و گزارش شده توسط واحد رسیدگی به شکایات و ... جمع آوری می نماید.
4- کارشناس هماهنگ کننده ایمنی به بررسی فرم های گزارش خطا بصورت ماهانه با رعایت اصل محرمانه بودن می پردازد.
5- کارشناس هماهنگ کننده ایمنی به بررسی تجزیه و تحلیل کلیه خطاها می پردازد .
6- کارشناس هماهنگ کننده ایمنی نتایج تحلیل را به دفتر پرستاری و دفتر بهبود کیفیت گزارش می نماید.
7- کارشناس هماهنگ کننده ایمنی ، با همکاری دفتر بهبود کیفیت اقدام به اشتراک گذاری تهیه کیس ریپورت جهت تحویل به واحدهای درمانی می نماید.
8- کارشناس هماهنگ کننده ایمنی خطاها را دسته بندی نموده و جهت انجام اقدامات اصلاحی در کمیته خطاو یا جهت بررسی در کمیته مورتالیتی –موربیدیتی مطرح می نماید.
9- توسط مسئول ایمنی واحدها یا کارکنانی که نقش فعال در ارائه گزارش خطا داشته اند جهت تشویق معرفی می شوند.
10- سوپروایزر آموزشی جهت افزایش مشارکت کارکنان بالینی در گزارش دهی خطاها ، جلسات دوره ای در واحدهای بالینی و پاراکلینیک برگزار می نماید.
منابع :
دستورالعمل های ابلاغی وزارت متبوع، راهنمای اعتباربخشی.


فرم گزارش خطاهای 29 گانه | مجتمع آموزشی پژوهشی درمانی خیّرین سلامت


 

  • 1403/09/06 - 11:32
  • 542
  • زمان مطالعه : کمتر از یک دقیقه
بهبود کمیفیت

سیاست های کلی مجتمع

سیاست های کلی مجتمع آموزشی پژوهشی درمانی خیّرین سلامت

سیاست های کلی مجتمع

با توجه به سیاست های کلی سلامت ابلاغی 1393/01/18،  سیاست‌های کلی این مجتمع بصورت زیر تدوین و تصویب و ابلاغ می شود

الف) سیاست های عمومی

ب) سیاستهای گیرنده خدمت (بیمار)

ج) سیاستهای پرسنلی (پزشکان، کادر بالین و اداری پشتیبانی)

 

متن کامل سیاست‌های کلی مجتمع در ادامه مطلب

ادامه مطلب .. .. .. ..

  • گروه خبری : گروه های مطالب,بهبود کیفیت و ایمنی بیمار
  • کد خبر : 33607