متن استاتیک شماره 22 موجود نیست
گزارشنویسی که چارت یا ثبت گزارش بیماران نامیده میشود گزارشی رسمی و قانونی میباشد که دارای مستندات مربوط به مراقبت از بیماران است و میتواند نوشتاری یا کامپیوتری باشد .
تمام گزارش بیماران دارای اطلاعات ثابت است و بهطورکلی فرایند ورود اطلاعات بهعنوان ثبت کردن، چارت کردن یا گزارشنویسی نامیده میشود
سوابق بیماران برای اهداف زیر نگهداری میشود:
ارتباطات: ثبت گزارش پرستاری بهعنوان وسیلهای است که توسط آن کارکنان مختلف که با یک بیمار در تعامل هستند با یکدیگر ارتباط برقرار میکنند و از بسیاری از دوبارهکاریها و تأخیر در مراقبت از بیمار جلوگیری میکند
گزارشهای قانونی: یکی از بهترین دفاعیات در دعوی حقوقی ثبت دقیق مراقبت پرستاری است و ثبت گزارش باید شفاف و واضح و ازنظر زمانی بهموقع انجامشده باشد همچنین در گزارش بایستی آنچه برای بیمار اتفاق افتاده ثبت گردد.
بازپرداخت هزینهها: هزینه درمانی بیماران بر اساس گزارشهای ثبتشده در پرونده و نوع مراقبتهای دریافت شده محاسبه میگردد
نظارت و حسابرسی:از طریق گزارشهای ثبتشده نظامهای مراقبتی درمانی و بهداشتی نظارت و کنترل میشوند.
پژوهش: پژوهشگرانی که درزمینهٔ حل مشکلات بهداشتی و درمانی کار میکنند با بررسی و مطالعه پرونده بیماران اطلاعات را کسب و راهکار ارائه میدهند
آموزش:گزارشهای موجود در پرونده بیمار برای آموزش دانشجویان گروههای مختلف ازجمله پرستاران و پزشکان مورداستفاده قرار میگیرد
کیفیت بالای گزارش برای بهتر شدن مراقبت مؤثر بیماران ضروری است گزارش پرستاری باید دارای 6 خصوصیت زیر باشد:
1) واقعی بودن
2) دقیق بودن
3) کامل و مختصر بودن
4) مداوم و جاری بودن
5) سازمانیافته بودن
6) محرمانه بودن
یک گزارش واقعی حاوی اطلاعات توصیفی و عینی درباره آنچه پرستار مشاهده کرده ،شنیده،و استشمام کرده ،میباشد.از واژههای؛ به نظر میرسد ؛ وانمود میکند؛ و یا ؛ ظاهراً؛ استفاده نکنید .این کلمات دیدگاه شمارا نشان میدهد این کلمات اقدامات دقیق را نشان نمیدهد و مراقبت دهنده بعدی را از جزئیات مربوط به رفتاری که بیمار نشان میدهد، آگاه نمیسازد.اطلاعات عینی از طریق مشاهدهی مستقیم و سنجش آنها صورت میگیرد در ثبت اطلاعات ذهنی دقیقاً همان کلماتی که بیمار اظهار میدارد را ثبت کنید مثلاً بهجای اینکه نوشته شود ؛بیمار به نظر مضطرب میرسد؛ علائم عینی اضطراب و جملهها و احساساتی که توسط بیمار بیان میشود را ثبت کنید مثلاً ؛نبض بیمار 110 در دقیقه ، تنفس کمی دشوار با تعداد22 در دقیقه است بیمار اظهار میدارد؛ شدیداً احساس اضطراب دارم؛
دقت در گزارشنویسی
موارد ثبتشده درباره بیمار بایستی دقیق باشد تا اعضا گروه درمان به آن اعتماد کنند مثلاً توصیفی مانند(360 سیسی آب) دقیقتر از (بیمار بهاندازه کافی مایعات خورده است) میباشد.ثبت(زخم شکمی حدوداً 5 سانتیمتر بدون قرمزی ،ترشح یا ورم) دقیقتر از (زخم بزرگ شکمی در حال ترمیم است) میباشد.ثبت اطلاعات مختصر واضح بوده و بهراحتی قابلفهم است لازم است از ثبت کلمات غیرضروری و جزئیات نامربوط خودداری شود مثل بیمار در حال نگاه کردن به تلویزیون است .در تهیه گزارش از علائم اختصاری غیراستاندارد جدا خودداری شود و علائم اختصاری باید دقیق هجی شود و در گزارش ثبت شود و خطا در املا و نوشتن منجر به خطاهای جدی در درمان میشود و باید نام داروها با دقت نوشته شود
تمام گزارش باید بهوضوح نوشته شود و مشخص شود چهکاری توسط چه کسی و چه زمانی انجامشده است چنانچه گزارش دقیق و با اطمینان نباشد در صورت مشکل قانونی، قضاوت دچار شک و ابهام میگردد و درنتیجه رأی صادره قابلاطمینان نیست و عامل دیگر جهت اطمینان از صحت و دقت گزارش داشتن تاریخ و ساعت به همراه مهر و امضا و نام کامل و سمت و رتبه است.
در ثبت گزارش پرستاری بههیچعنوان نبایستی اقدامات درمانی و مراقبتی انجامشده توسط یک پرستار،توسط پرستار دیگری ثبت یا چارت شود.
کامل و مختصر بودن
پرستار باید اطلاعات واردشده در گزارش را کامل وارد کند مثالی از یک گزارش کامل:
در ساعت 19:15 بیمار اظهار داشت(درد تیز و ضربان دار و متمرکز در تمام قسمتهای جنبی قوزک پای راست دارد که حدوداً 15 دقیقه پس از ضرب دیدن یا رگ به رگ شدن پایش روی پلهها شروعشده است) درجه درد طبق مقیاس 0 تا 10 ،8 میباشد درد با حرکت افزایش مییابد و با استراحت و بالا نگهداشتن کاهش یافت نبضهای پایی دوطرفه برابر است. اندازه پیرامون یا دور قوزک راست یک سانتیمتر بزرگتر از قوزک پای چپ است اندامهای دوطرفه گرم صورتی کمرنگ (ملایم) است پوست سالم و نسبت به لمس واکنش دارد پر شدن مویرگی در کمتر از 3 ثانیه است روی قوزک راست یخ گذاشته شد دو عدد قرص استامینوفن از را ه دهان داده شد و به دکتر حسینی اطلاع داده شد.در ساعت 19:45 بیمار بیان داشت درد با یخ مختصری بهتر است و درجه درد با مقیاس 0 تا 10، 3 میباشد اظهار میدارد (مسکن واقعاً کمککننده است)
در هنگام مراقبت مداوم از بیمار ثبت بهموقع الزامی است تأخیر در ثبت منجر به مراقبت غیر ایمن و خطرناک از بیمار خواهد شد مثلاً تأخیر در ثبت گزارش یا گزارش شفاهی در ارتباط با افت فشارخون باعث تأخیر در استفاده از داروهای موردنیاز حیاتی میگردد
فعالیتها و وقایعی که باید بهطور جاری و بدون وقفه ثبت گردد شامل:
ا) علائم حیاتی
2) تجویز دارو و اقدامات درمانی
39آماده کردن بیمار برای آزمایشهای تشخیصی یا اعمال جراحی یا کامل نمودن چکلیست قبل از عمل
4) تغییر وضعیت بیمار که به چه کسی اطلاع دادهشده (پزشک، مدیر، خانوادهی بیمار)
5) پذیرش ترخیص انتقال یا مرگ بیمار
6) واکنش بیمار به مداخلات و درمانها
7) اقدامات و درمانهای انجامشده برای تغییر در وضعیت بیمار
اطلاعات ثبتشده باید دارای نظم بوده و سازماندهی شوند گزارشنویسی باید خلاصه شفاف و دارای اصل مطلب باشد و بهطور مثال گزارش سازماندهی شده از درد باید بررسی،مداخلات و پاسخ بیمار به درد را توصیف میکند.
کلیه گزارشهای باید محرمانه باشد و دور از دسترس همراهان و وابستگان بیمار باشد و بیمارستان حق تکثیر هیچیک از اوراق بدون اجازه بیمار را ندارد.
در این روش برای ثبت ارزیابی بیمار و مراقبت پرستاری با استفاده از یک فرمت ساده شبیه به قصه برای ثبت اطلاعات استفاده میشود و در این روش پزشک و پرستار و آزمایشگاه و رادیولوژی برگههای متعدد در پرونده دارند.
بیمار اظهار داشت(من در مورد جراحی نگرانم دفعه پیش که من از تخت پایین آمدم درد شدید داشتم) با بیمار صحبت شد و چگونگی برگشتن ،سرفه و تنفس عمیق برای او به نمایش گذاشته شد.بیمار میزان درد بعد از عمل را با مقیاس 0 تا 10،4 اعلام کرد . به بیمار اطمینان داده شد که مسکن سر ساعت و طبق دستور داده خواهد شد . بیمار تشویق شد در صورت برطرف شدن درد در اسرع وقت به پرستار اطلاع دهد .پمفلت های آموزشی مراقبتهای بعد از عمل در اختیار بیمار قرار گرفت بیمار اهمیت درک و فهمیدن خروج از تخت بعد از عمل جراحی از برنامه مراقبتی را بیان کرد(احساس میکنم الآن در مورد درد نگرانیم کمتر شده)
در این روش تأکید بر مشکل طبی بیمار است لذا نهتنها درمانهای بیمار ثبت میشود بلکه ذکر دلایل معالجات و مراقبتها ضروری است سیر بیماری بهطور منظم ثبت میشود و پرستار ،پزشک، آزمایشگاه ،فیزیوتراپیست، تغذیه، مددکار، رادیولوژی در یک محل گزارشهای خود را مینویسند.
POMR دارای 4 قسمت است:
اطلاعاتپایه:شامل تمام اطلاعات جمعآوریشده در رابطه با بیمار است که بهمنظور شناسایی مشکلات مددجو و برنامه مراقبتها شکلگرفته است
فهرست مشکلات:پس از تجزیهوتحلیل اطلاعات ،مشکلات شناساییشده و از آن لیست تهیه میشود و خطمشی و راهنماییها جهت برطرف کردن آن در گزارش ثبت میشود
برنامه مراقبتی:پس از نظم دادن به مشکلات یک برنامه مراقبتی برای هریک طراحی میشود برنامه مراقبتی شامل تشخیص پرستاری،نتایج قابلانتظار و مداخلات است
گزارش سیر بهبودی:اعضای گروه درمان باید میزان پیشرفت مشکلات بیمار را ثبت و کنترل کنند و سیر بهبودی دریکی از فرمتهای زیر ثبت میشود
مثال:مشکل بیمار تغذیه ناکافی در رابطه با برداشتن قسمتی از معدهاش است
در بخشی از گزارش پزشکی که عمل جراحی را انجام داده پیشرفت بیماری را توصیف میکند پرستار راجع به اشتهای بیمار مینویسد و متخصص تغذیه رزیم غذایی قابلتحمل را برای بیمار ثبت میکند.
گزارشنویسی بر اساس روش SOAPIE
مثال یک:
(Subjective: در مورد جراحی نگرانم دفعه پیش که من از تخت پایین آمدم درد شدید داشتم
(Objective: سؤال در مورد نحوه رسیدگی به درد بعد از عمل دارد
(Accessment: اضطراب ناشی از نگرش و ترس بعد از عمل باتجربه قبلی درد کنترل نشده بعد از عمل
(Plan: ارائه توضیح در مورد چگونگی برگشتن به تخت ،سرفه و تنفس عمیق و اطمینان به بیمار که مسکن سر ساعت و طبق دستور داده خواهد شد
(Intervention: درباره اهمیت خروج از تخت با چگونگی تنفس عمیق و سرفه و نمایش نحوه پایین آمدن از تخت و توضیح اجرای مسکنها و دادن پمفلت آموزشی به بیمار توضیح داده
(Evaluation: بیمار اظهار داشت (اضطراب من کمتر شده) فعالیتهای نمایش دادهشده را بهدرستی انجام داد بیمار به مراقبت پرستاری بعد از عمل نیاز دارد
مثال دو:
S – در ساعت 22:45 وقتی در مورد درد از بیمار سؤال شد اظهار کرد درد ندارد ولی ساعت 23:15 بیمار از درد آزاردهنده شکایت داشت
O – بیمار درد ناحیه انسزیون را در مقیاس 0 تا 10عدد 7 توصیف کرد
A – بیمار درد داشته و نیاز به مسکن دارد
P – داروی تجویزشده برای کاهش درد به بیمار داده شد
I – در ساعت 23:35 بیمار 2 می گرم مورفین وریدی دریافت کرد
E – بیمار درد ناحیه انسزیون را در مقیاس 0-10 عدد 1 بیان کرد
در ثبت متمرکز گزارشها فقط بر طبق مشکلات نیستند . سه ستون برای ثبت استفاده میشود
تاریخ و ساعت |
تمرکز |
یادداشتهای پیشرفت مددجو |
1401/09/01 14/00 |
تهوع به علت اثرات داروی بیهوشی |
D:بیمار ساعت 11:30 ابراز کرد که حالت تهوع دارد A:ساعت 11:30 آمپول پلازیل یک میلیگرم وریدی تزریق شد R:ساعت 11:45 تهوع بیمار برطرف شد
|
یک ارتباط سامانمند که هدف آن انتقال اطلاعات ضروری برای مراقبت از بیماران است. در روز چندین مرتبه استفاده میشود چهار نوع گزارش شفاهی توسط پرستار انجام میشود
یکی از مهمترین کاربردهای گزارش شفاهی ،گزارش تعویض شیفت است که میتواند بهصورت کنفرانس یا بهصورت راند بالینی بخش در کنار تخت بیمار انجام شود .
راند بالینی دارای مزایای متنوع و قابلتوجه میباشد. در یک بررسی زمان راند بالینی از 30 تا 45 دقیقه متغیر بوده است. گزارش تعویض شیفت ممکن است بهصورت شفاهی یا در طول راند بالینی بخش در کنار تخت داده شود راند بالینی به پرستاران اجازه میدهد تا در مورد سؤالات مطرحشده در ذهن خود بازخوردی قوی دریافت کند در طی راند بالینی ممکن است نکات هشداردهندهای از سوی بیماران یادآوری شود با توجه به اینکه پرستاران مسئولیتهای متنوعی را بر عهدهدارند این مسئله مهم است که گزارش تعویض شیفت بهسرعت و باکفایت انجام شود نکات ذکرشده در گزارش تعویض شیفت شامل طراحی مراقبت پرستاری و ارزیابی مراقبت پرستاری دریافت شده است.
ابزار ارتباط SBAR جهت گزارشهای تعویض شیفت استفاده میشود.SBAR اصولاً برای توسعه فرهنگ ایمنی در بیمار است و شامل موارد زیر است:
s-situation تشریح وضعیت کنونی در طی 10 الی 5 ثانیه
ارائه اطلاعات مربوط به وضعیت فعلی بیمار شامل وضعیت ذهنی ،راه هوایی و اکسیژناسیون،گردش خون،همودینامیک ،پوست و زخم فشاری، گوارش و تغذیه ،راه وریدی. کاتترها وضعیت حرکتی و محدودیتهای بیمار محدودیت مواد غذایی از راه دهان رژیم غذایی و...
B-Background بیان سوابق مرتبط و کاربردی بیمار بهاختصار)
شرح بیماریهای زمینهای،سابقه پزشکی و داروهای مصرفی بیمار
A-assessment یافتههای مربوط به ارزیابی علائم حیاتی میزان درد و سقوط و خطر زخم فشاری و تغییرات در ارزیابی قبلی
R-Recommendation: چیزی را که شما انتظار دارید ببینید انجامشده بیان کنید و تعیین کنید آیا پرستار بعدی بیمار نیاز دارد بیاید و بیمار را ارزیابی کند
نکته: درصورتیکه پرستار در هر ساعتی از شیفت (وسط و انتهای شیفت) حتی برای مدت کوتاهی بیمار را ترک میکند بهتر است در گزارش پرستاری ثبت شود که در طول این مدت چه کسی از بیمار در این مدت مراقبت میکند بدیهی است شخص تحویل گیرند بیمار در طول این زمان در صورت انجام اقدام خاص و مراقبت پرستاری برای بیمار موظف به ثبت گزارش مربوطه میباشد.وظیفه گزارش شرایط بیمار تا پایان شیفت و ساعت همپوشانی دو شیفت بر عهده پرستار تحویلدهنده شیفت قبل است.
گزارش تلفنی:
هرگونه تماس با ارائهدهندگان مراقبت را ثبت کنید.این ثبت شامل چه موقع تماس گرفته است/چه کسی تماس گرفته است/با چه کسی صحبت شد/چه اطلاعاتی داده شد
مثال: ساعت 23:11 مسئول آزمایشگاه آقای نعمتی میزان پتاسیم بیمار حسین محمدی را 5/5 اعلام کرد .جواب آزمایش ساعت 23:20 توسط پرستار حسینی به اطلاع دکتر رفیعی رسانده شد که ایشان گفتند برای ویزیت بیمار خواهند آمد .تاریخ و امضا:
فن Read Back : این فن در گزارشهای تلفنی استفاده میشود در این فن، پسازاینکه اطمینان حاصل شد هر دونفری که میخواهند گزارش شفاهی به یکدیگر ارائه دهند حرفهای هستند و بعد از شناسایی صحیح بیمار توسط هر دو طرف ،ابتدا گزارش شفاهی توسط نفر اول ارائهشده و توسط نفر دوم شنیده و ثبت میشود سپس نفر دوم نوشته خود را برای نفر اول خوانده و هرگونه ابهامی توسط هر دو نفر ،برطرف میگردد.
دستورات تلفنی:
این نوع دستورات معمولاً بین پزشک و پرستار تبادل میشود
دستورات تلفنی باید توسط پرستار تکرار گردد و سپس پرستار دستورات پزشک را در فرم دستورات پزشک بهعنوان سند دائمی ثبت نماید و آن را امضا کند و این نوع دستورات فقط در مواقع اورژانس گرفته میشود. وضوح پیغام در این امر بسیار مهم و ضروری است
نکات زیر در پیشگیری از خطا در مورد دستور تلفنی باید رعایت گردد:
بهطور واضح نام بیمار ،شماره تخت و تشخیص پزشکی بیمار را مشخص کنید
هر دستوری که پزشک تجویز میکند مجدداً تکرار کنید
تاریخ و زمان دستورات تلفنی را دقیق ثبت کنید نام بیمار، پزشک و پرستار کامل نوشته شود
دستورات تلفنی و حتی دستورات شفاهی توسط دو پرستار مهر و امضا شود و حداکثر تا 24 ساعت بعد دستورات تلفنی توسط پزشک بیمار هردو امضا شود
مواردی که هرگز نباید دستور تلفنی گرفت؟
گزارش انتقالی:
در مواردی که بیمار از بخشی به بخش دیگر منتقل میشود و یا جهت پیگیری درمان و تشخیص و اقدامات دیگر به بیمارستان دیگر اعزام میشود گزارش انتقالی برای بیمار باید نوشته شود و نکات زیر رعایت گردد:
گزارش حوادث اتفاقی:
در صورت بروز حوادث بلافاصله پس ا ز وقوع حادثه باید آن ثبت گردد
نکات زیر باید در گزارش حوادث اتفاقی قید گردد
فرمهای مستندسازی
کاردکس ها:
کاردکس یک روش دقیق برای ثبت اطلاعات بیمار است و اطلاعات را بهسرعت در دسترس همه مراقبین سلامت قرار میدهد.این روش شامل مجموعهای از کارتهایی است که در یک فایل قابلحمل نگهداری میشود. هر کارت در مورد یک بیمار است و شامل قسمتهای زیر است:
فلوشیت ها
فلوشیت به پرستاران این امکان را میدهد که اطلاعات پرستاری را سریع و دقیق ثبت کند و گزارشی از وضعیت بیمار در طول زمان فراهم کند که بهراحتی قابلفهم باشد
ثبت گرافیکی:
این گزارش دمای بدن ،تعداد تنفس،نبض، فشارخون ،وزن و مراقبت بعد از عمل مثل حرکات روده و فعالیت را نشان میدهد
ثبت جذب و دفع:
کل راههای جذب و کل موارد دفعی بیمار اندازهگیری و در این فرم ثبت میشود
نکات مربوط به گزارشنویسی
گزارشنویسی هنگام پذیرش:
ثبت گزارش درد:
در بررسی مشخصات درد استفاده از معیارPQRST کمککننده است:
P (PROVOKES) عوامل تهدیدکننده درد:عواملی که باعث تشدید یا تخفیف درد میشود
Q (Quality) کیفیت درد:درد ممکن است تیز یا مبهم و منتشر و ارجاعی باشد
R ((Radiattes انتشار درد:گسترش به سایر نقاط
S (Severity) شدت درد:به دو شکل عددی یا توصیفی بیان میشود و شکل عددی بهصورت عدد 1تا 10 و شکل توصیفی بهصورت شدید،متوسط،خفیف و فقدان درد بیان میشود
T time) ) زمان درد:درد بهصورت مداوم ،متناوب ،یا زودگذر است
در بررسی درد باید به نکات زیر توجه شود:
الف) ارتباط محل درد با علت بستری (مثلاً اگر برای بیماری که عمل کله سیست بستریشده و از سردرد شکایت کند باید ابتدا علت بستری و سپس اقدام به درمان کرده و در گزارش ثبت شود
ب) واکنشهای رفتاری و تظاهرات فیزیولوژیکی مانند ؛تعریق،تهوع،رنگ پوست،نبض،تنفس،فشارخون،سایز مردمک
نکته:درد بیمار باید در هر نوبت بررسی ثبت گردد. عدم وجود درد در بیمار هم باید در هر شیفت ثبت شود حتی درصورتیکه درد ارتباطی به علت بستری بیمار ندارد بازهم موردتوجه و ثبت گردد.
ثبت مصرف داروها:
در هنگام ثبت دارو نکات لازم برای دارودرمانی شامل موارد زیر است:
2) پانسمان کردن زخم:
3) سونداژ مثانه:
4) سونداژ معده:
الف) گاواژ
ب) لاواژ:
5) ثبت گزارش مربوط به ترانسفوزیون خون و فراوردههای خونی
نکته:در فرم درخواست خون و فراورده خونی ،لازم است حتماً نام و نام خانوادگی نمونهگیر و نحوه شناسایی بیمار ثبت و مهر و امضا شود
ثبت در گزارش قبل عمل
ثبت در گزارش حین عمل
ثبت در گزارش ریکاوری
(حس و حرت اندامها) استفراغ، خونریزی، مشکلات همودینامیک، درد و ...) با قید ساعت
ثبت در گزارش بعد از عمل
ثبت گزارش مربوط به احیا قلبی – ریوی
ثبت مربوط به بیماران پرخطر و آسیبپذیر
بیماران پرخطر شامل 6 دسته هستند که لازم است بر اساس معیارهای زیر بیماران بررسیشده و ریسک خطر آنها تعیین گردد و سپس با توجه به ریسک خطر تعیینشده اقدام به اجرای مراقبت پرستاری نموده و در هر شیفت در گزارش پرستاری ثبت گردد
نکته: بیماران آسیبپذیر باید حتماً شناسایی شوند و طرح مراقبت پرستاری برای آنها انجام و در گزارش پرستاری ثبت شود. این بیماران شامل بیمارانی هستند که در شرایط خاص فیزیولوژیک،فیزیکی ،روانی و اجتماعی قرار دارند. ازجمله این بیماران میتوان به بیماران سالمند، بیماران روانپزشکی، بیماران دارای اختلال ذهنی، معلولیتهای جسمی مثل نابینایی و اختلالات گفتاری و شنوایی ، بیماران مجهولالهویه، بیماران با اختلال هوشیاری، نوزادان و کودکان و مادران باردار و مراجعین مقیم خانه سالمندان ،افراد دارای انگ اجتماعی مانند مبتلایان به ایدز سو مصرف مواد زندانیان و افراد بیخانمان اشاره کرد.
ثبت گزارش آموزش به بیمار:
برخی از مشکلات در ثبت گزارش پرستاری شامل:
گزارش پرستاری ارزش حقوقی و قضایی دارد بنابراین هرگونه تحریف در آن پیگرد قانونی دارد
انواع تحریف در گزارش پرستاری
موارد منجر به تحریف گزارش پرستاری
روش تصحیح موارد اشتباه در گزارش پرستاری:
الف) بر روی مورد اشتباه خط کشیده اما بهنحویکه قابلخواندن باشد.
ب) در قسمت بالای مورد اشتباه بنویسید:اشتباه است یا کلمه (خطا در ثبت ) را بنویسید.
ج) مورد اصلاحشده را با خط خوانا مجدداً در متن گزارش درج کنید.
روش اضافه کردن ضمیمه به گزارش:
الف) ثبت تاریخ و ساعت ایجاد ضمیمه در پایان گزارش
ب) ثبت محل الصاق ضمیمه در پایان گزارش
ج) ثبت نوع ضمیمه در پایان گزارش
در این مورد باید از کاربرد اطلاعات کلی در گزارش پرستاری اجتناب شود مثلاً ثبت اینکه بیمار الگوی دفع طبیعی دارد، صحیح نیست، بلکه باید نوشت،بیمار یکبار دفع ادرار به میزان200سیسی در طول شیفت داشته است. یا مثلاً اینکه الگوی خواب طبیعی است، ثبت صحیح نیست، بلکه باید بنویسیم بیمار به مدت6ساعت خوابید
1) وضعیت عمومی بیمار:منظور از حال عمومی بیمار مواردی چون خلقوخو، چگونگی ارتباط ،سطح هوشیاری و تفاوت و تغییرات علائم عینی و ذهنی بیمار است
استفاده از جملاتی چون حال عمومی بیمار بد نیست تعیینکننده وضعیت عمومی بیمار نمیباشد و اینگونه جملات قابلدرک اندازهگیری نمیباشد
2) وضعیت علائم حیاتی و اوضاع همودینامیکی
3) ثبت جذب و دفع: در صورت کنترل جذب و دفع،میزان آن در پایان هر شیفت محاسبه و در انتهای شیفت 24 ساعته ،جمع آن محاسبه و قید میشود. درصورتیکه بیمار استفراغ یا هرگونه درناژ یا ترشحاتی داشته باشد باید رنگ و محتوا و مقدار آن ثبت شود(در صورت استفراغ و لاواژ دفعات آن ثبت شود)
4) وضعیت خوابوبیداری
5) موارد پاراکلینکی: نوع آزمایش پاراکلینیکی را در صورت انجام با ذکر ساعت و تاریخ گزارش شود . پاسخ آزمایشهای پاراکلینیکی را پس از دریافت با دقت مطالعه و در صورت وجود موارد غیرطبیعی،ساعت دقیق دریافت را گزارش و در صورت لزوم بلافاصله به پزشک معالج اطلاع دهید و موضوع را در گزارش ثبت کنید
6) موارد قابلپیگیری:روند پیگیری و ثبت آزمایشها، عکسبرداریها گرافیها در کاردکس بیمار درج و تیک میگردد اما اگر اقدامات انجامشده در هر شیفت وپیگیری آن در شیفت بعدی باید در گزارشهای پرستاری نیز موجود باشد
7) ثبت دستورات و تغییرات حاد در وضعیت بیمار
8) اقدامات دارویی:کلیه اطلاعات ضروری را در مورد دستورات دارویی اجراشده ثبت نمایید (نام دارو، دوز دارو، راه تجویز، تاریخ شروع، زمان خاتمه، زمان استفاده دارو، نام دهنده دارو..) در صورت اجرا نشدن یک یا چند دستور پزشک ضروری است که پرستار با ذکر علت اجرا نشدن در گزارش آن را بیان کند
9) داروهای PRN
10) اقدامات ایمنی:اقدامات حفاظتی نظیر میلههای کنار تخت یا سایر محدودکنندهها بعلاوه زمان اجرای آن، دلیل استفاده و وضعیت محدودکنندهها (بالا یا پایین بودن میله کنار تخت) و پاسخ بیمار به محدودکنندهها باید ثبت شود
11) دستورات تلفنی:در موارد متعددی دستورات دادهشده توسط پزشک بهصورت تلفنی یا شفاهی داده میشود در چنین مواردی باید دستور تلفنی بهطور کامل در پرونده تحت عنوان Tel order با ذکر نام کامل پزشک و ساعت دستور ثبتشده وجهت صحت درک دستور مجدداً توسط پرستار مستمع بازگو شود و پس از اطمینان از صحت دستور پزشک در قسمت دستورات پزشک درج و سپس اجرا شود دستورات تلفنی باید در اولین فرصت توسط پزشک مهر و امضا شود.
12) ثبت حوادث
13) ثبت کلیه اقدامات پرستاری
14) ثبت آموزش به بیمار
مدیریت خدمات پرستاری | مجتمع آموزشی پژوهشی درمانی خیّرین سلامت