منوی اصلی
همایشها و سمینارها
آمار بازدید کنندگان
بازديدکنندگان اين صفحه: 6952
بازديدکنندگان امروز: 46
کل بازديدکنندگان: 1899059
بازديدکنندگان آنلاين: 7
زمان بارگزاري صفحه: 1.0140 ثانيه
بيماران ديابتي

 

"توصيه هاي تغذيه اي براي بيماران ديابتي"

 اگر برنامه مشخصي از نظر ميزان غذا و زمان غذا خوردن نداشته باشيد ، سطح قند خونتان تغيير زيادي مي کند . در افراد ديابتي ، قند خون خيلي بالا و خيلي پايين هر دو منجر به مشکلات و ايجاد عوارض مي شود . نگهداري قند خون در محدوده طبيعي مي تواند از ايجاد عوارض ديابت پيشگيري نمايد .

 براي آنکه سطح قند خونتان در حد طبيعي نگه داريد نکات زير را رعايت کنيد :

-          در روز سه وعده اصلي غذا ( صبحانه - ناهار - شام ) و سه ميان وعده    ( مابين صبح و ظهر - عصر - قبل از خواب ) داشته باشيد.

-          غذاي اصلي و ميان وعده ها را در يک ساعت مشخص مصرف نماييد ، نه زماني که احساس افت قند مي کنيد.

-          هرگز وعده اصلي و ميان وعده ها را در برنامه غذايي حذف نکنيد .

-          مصرف داروهاي مخصوص قند و يا تزريق انسولين نياز به مصرف ميان

-          وعده را به خصوص در وعده هاي عصر و آخر شب بيشتر مي کند .

-هر روز در يک ساعت مشخص ورزش ( ترجيحا نيم ساعت پياده روي ) کنيد .

گروههاي غذايي :

 در انتخاب يک گروه يا يک ماده غذايي ، تنها به ميزان انرژي( کالري ) آن دقت نکنيد . وجود برخي مواد در مواد غذايي اهميت زيادي از نظر سلامتي دارد به طور مثال ميوه ها، سبزيجات و بسياري از مواد نشاسته اي حاوي فيبر هستند. فيبرهاي غير محلول ( سبزيجات و حبوبات ) به سلامت دستگاه گوارش کمک    مي کنند و فيبرهاي محلول ( ميوه ها و غلات ) اثر مفيدي بر کنترل ديابت و چربي خون دارند. آنتي اکسيدانها نيز در پيشگيري از عوارض ديابت موثرند . اين موارد در سبزيجات برگ سبز، مرکبات ، دانه هاي روغني ( بادام و فندق ) و ماهي موجودند .

مواد نشاسته اي :

اين مواد شامل نان و غلات ، برنج ، سيب زميني ، ماکاروني ، حبوبات ، بيسکويت و ذرت است .

از آنجائيکه اين مواد قسمت اعظم رژيم غذايي را تشکيل ميدهد بايد سعي کنيد بهترين نوع آن را مصرف نماييد. بدين صورت که نان و غلات سبوس دار         ( سنگگ ، بربري ) مصرف شوند . استفاده از سيب زميني و ماکاروني محدود شود حبوبات نيز اگر به صورت خشک مصرف مي شوند ، شب تا صبح در آب خيسانده شده و آب آن دور ريخته شود. مصرف لوبيا و عدس به دليل فيبر فراوان توصيه ميشود .

ميوه ها : اين مواد نيز بايد به مقدار کافي ( متوسط؛  چهار عدد ) در رژيم غذايي موجود باشند. ميوه ها داراي مواد معدني ، ويتامين ،فيبر ، انرژي و مواد آنتي اکسيدان هستند. بهترين نوع مصرف ميوه ها به صورت خام و تازه مي باشند .

 

از مصرف ميوه هاي خيلي شيرين مانند ( خرما - موز - هندوانه ) و آب ميوه ها پرهيز نماييد.

سبزيجات :

سبزيها حاوي ويتامين ، مواد معدني و فيبر هستند، اما انرژي کمي دارند.سبزيجات نيز همانند ميوه ها ، آنتي اکسيدان دارند. گوجه فرنگي ، انواع کلم ها و سبزيهاي مختلف در گروه سبزيجات جاي دارند. سبزي ها را با مقدار خيلي کم آب بپزيد و حتي الامکان از سرخ کردن آنها بپرهيزيد. براي سالادها از سس کم چرب يا بدون چربي و يا روغن زيتون به همراه سرکه استفاده نماييد.

شير و ماست :

مصرف شير و ماست جهت تامين کلسيم و ساير مواد معدني مورد نيازبدن ، همچنين براي کنترل قند خون ضروري است . از نوع کم چرب شير و ماست استفاده کنيد.

گوشت وفراورده هاي پروتئيني :

اين گروه که جهت تامين پروتئين مورد نياز شما استفاده مي شوند ، شامل گوشت قرمز ( گاو ، گوسفند، شتر و ...) و سفيد ( ماکيان ، ماهي ) ، دانه هاي روغني    ( بادام زميني ، فندق ) ، پنير، سويا و تخم مرغ مي باشد. بهترين نوع مصرف ، استفاده از تخم مرغ آب پز ، پنير کم چرب و گوشت بدون چربي است . پوست مرغ يا ماکيان را قبل از پخت جدا کنيد. توصيه شده است به دليل خواص مفيد سويا، جايگاه ويژه اي براي آ ن در رژيم غذايي قائل شويد.

شيريني جات :

حاوي بستني ، کيک ، شيريني و شکلات مي باشد، که به علت دارا بودن شکر در آنها باعث افزايش سريع قند خون شما مي شود . در مصرف آنها احتياط نماييد و از بيسکويتهاي سبوس دار استفاده نماييد.

البته در حال حاضر به جز شکر ، شيرين کنندهاي فاقد کالري ( ساخارين ، آسپارتام و..) يا کم کالري ( سوربيتول ، مانيتول و..) نيز موجود هستند که در محصولات بدون شکر به کار مي روند ، اما دقت داشته باشيدکه به بقيه محتويات غذايي اين محصولات که معمولا حاوي چربي ، کربوهيدارت و پروتئين و کالري مي باشند نيز توجه کنيد .

چربي ها و روغن ها :

شامل سس سالاد، کره ، روغن و مارگارين مي باشد. علاوه بر اين ، شيريني ها اغلب چربي بالايي دارند. مصرف اين مواد نيز بايد محدود شود. بهترين نوع مصرف استفاده از روغن نباتي ،روغن مايع است. از ميان روغنهاي مايع ، روغن زيتون ، کنجد و کانولا نسبت به روغن آفتابگردان ارجح است . دقت کنيد که روغن مايع بايد به جاي روغن جامد مصرف شود نه آنکه به آن اضافه گردد. مصرف مارگارين به دليل چربي ترانس بالا توصيه نمي شود .

 

تهیه و تنظیم : مهشيد شکوري

                                         کارشناس ارشد تغذيه و رژيم درماني مرکز نکوئي

 

   دانلود : بيماران ديابتي.pdf           حجم فایل 376 KB
   دانلود : بيماران ديابتي.doc           حجم فایل 28 KB
امام علی (صلوات الله علیه): اگر مردم میدانستند درون قبرها چه میگذرد حتی یک گناه هم نمیکردند.
نظرسنجی
هتلینگ بیمارستان را بعد از تحول سلامت چگونه ارزیابی میکنید؟

عالی
بسیار خوب
خوب
متوسط
ضعیف
بسیار ضعیف

پیوندها